منشور اخلاقی کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

منشور اخلاقی کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

شناسه نوشته : 27058

1398/06/26

تعداد بازدید : 3277

منشور اخلاقی کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

بسمه تعالی

 

منشور اخلاقی کارکنان واحدهای حوزوی[1]

 

به منظور پاسداری و ترویج ارزش‌های والای اسلامی و همچنین حفظ محیط کار به عنوان محیط تربیت،‌ تعالی و تقرب الهی و رعایت حقوق مراجعان به واحدهای حوزوی، منشور اخلاقی کارکنان واحدهای حوزوی به شرح ذیل تدوین گردید و کارکنان واحدهای حوزوی برای انجام شایسته‌تر وظایف و مسئولیت‌های شغلی بر مبنای باورها و ارزش‌های اسلامی و نیز با توجه به این امر که «عالم محضر خداست» و او ناظر بر اعمال و کردار ماست، خود را ملزم به رعایت اصول و مفاد آن می‌دانند:

 

الف: اخلاق فردی

1.     تلاش در جهت کسب رضایت خداوند متعال در همه حال و در همه جا

2.     نظم در انجام امور و فعالیت‌ها

3.     بهداشت و آراستگی ظاهری متناسب با شئون حوزوی و زی‌طلبگی

4.     ادب در گفتار و رفتار

5.     امانتداری، صدق در گفتار و وفای به عهد

6.     اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط

7.     سادگی و پرهیز از تجمل‌گرایی و اسراف در مصرف

8.     تقید به انجام عبادات به خصوص نماز جماعت

9.     احساس مسئولیت نسبت به ارزش‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی

 

ب: اخلاق اداری در تعاملات درون‌سازمانی

1.     التزام عملی به قوانین و مقررات

2.     مسئولیت‌پذیری، انضباط اداری و جدیت در انجام دقیق وظایف

3.     حفظ اسرار سازمانی

4.     مراقبت و پیشگیری از بروز آسیب‌ها و فسادهای اداری نظیر پذیرش هدیه‌های نامتعارف، ارتشاء و اختلاس

5.     اهتمام به افزایش بهره‌وری سازمانی از طریق بهسازی فرآیندها و روش‌ها

6.     حفظ و نگهداری از اسناد، امکانات و سرمایه‌های سازمان

7.     پرهیز از اعمال روابط خویشاوندی و قومی در انجام وظایف سازمانی

8.     برخورداری از سعه صدر و روحیه انتقادپذیری و توجه به نظرات و پیشنهادات

9.     رعایت حیاء و عفاف در رفتار سازمانی متناسب با شئون حوزوی

10.   تقویت روحیه کار جمعی و مشارکت در انجام فعالیت‌های گروهی

11.   قدردانی از دیگران و کوشش در ترویج فرهنگ رضایت‌مندی، سپاسگزاری و قدردانی در محیط کار

12.   حفظ و تقویت ارزش‌های الهی با ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر

13.   عدم استفاده از زمان، فرصت‌ها، امتیازات و امکانات اداری در امور شخصی

14.   پرهیز از رفتارهای نکوهیده نظیر غیبت، شایعه‌سازی، خبرچینی، تهمت و افترا

 

ج: اخلاق اداری در تعامل با مراجعان

1.     تواضع و فروتنی در برخورد با دیگران

2.     استقبال و بدرقه مراجعان

3.     احترام و تکریم مراجعان با گشاده‌رویی و حسن خلق

4.     رعایت دقت، سرعت و نیز پرهیز از تشریفات زائد در ارائه خدمات به مراجعان

5.     راهنمایی و پاسخگویی به مراجعان و مساعدت به آنان

6.     اظهار خیرخواهی و همراهی با مراجعان و سعی در حل مشکلات آنان

7.     انجام مخلصانه کار و نداشتن انتظار قدردانی از مراجعان



[1] منظور از کارکنان واحدهای حوزوی، کارمندان دارای پست (اعم از تمام‌وقت و پاره‌وقت) و سایر نیروهایی هستند که به صورت تمام‌وقت و مستمر در مرکز حضور دارند.