بسمه تعالی
منشور اخلاقی کارکنان واحدهای حوزوی[1]
به منظور پاسداری و ترویج ارزشهای والای اسلامی و همچنین حفظ محیط کار به عنوان محیط تربیت، تعالی و تقرب الهی و رعایت حقوق مراجعان به واحدهای حوزوی، منشور اخلاقی کارکنان واحدهای حوزوی به شرح ذیل تدوین گردید و کارکنان واحدهای حوزوی برای انجام شایستهتر وظایف و مسئولیتهای شغلی بر مبنای باورها و ارزشهای اسلامی و نیز با توجه به این امر که «عالم محضر خداست» و او ناظر بر اعمال و کردار ماست، خود را ملزم به رعایت اصول و مفاد آن میدانند:
الف: اخلاق فردی
1. تلاش در جهت کسب رضایت خداوند متعال در همه حال و در همه جا
2. نظم در انجام امور و فعالیتها
3. بهداشت و آراستگی ظاهری متناسب با شئون حوزوی و زیطلبگی
4. ادب در گفتار و رفتار
5. امانتداری، صدق در گفتار و وفای به عهد
6. اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط
7. سادگی و پرهیز از تجملگرایی و اسراف در مصرف
8. تقید به انجام عبادات به خصوص نماز جماعت
9. احساس مسئولیت نسبت به ارزشهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی
ب: اخلاق اداری در تعاملات درونسازمانی
1. التزام عملی به قوانین و مقررات
2. مسئولیتپذیری، انضباط اداری و جدیت در انجام دقیق وظایف
3. حفظ اسرار سازمانی
4. مراقبت و پیشگیری از بروز آسیبها و فسادهای اداری نظیر پذیرش هدیههای نامتعارف، ارتشاء و اختلاس
5. اهتمام به افزایش بهرهوری سازمانی از طریق بهسازی فرآیندها و روشها
6. حفظ و نگهداری از اسناد، امکانات و سرمایههای سازمان
7. پرهیز از اعمال روابط خویشاوندی و قومی در انجام وظایف سازمانی
8. برخورداری از سعه صدر و روحیه انتقادپذیری و توجه به نظرات و پیشنهادات
9. رعایت حیاء و عفاف در رفتار سازمانی متناسب با شئون حوزوی
10. تقویت روحیه کار جمعی و مشارکت در انجام فعالیتهای گروهی
11. قدردانی از دیگران و کوشش در ترویج فرهنگ رضایتمندی، سپاسگزاری و قدردانی در محیط کار
12. حفظ و تقویت ارزشهای الهی با ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر
13. عدم استفاده از زمان، فرصتها، امتیازات و امکانات اداری در امور شخصی
14. پرهیز از رفتارهای نکوهیده نظیر غیبت، شایعهسازی، خبرچینی، تهمت و افترا
ج: اخلاق اداری در تعامل با مراجعان
1. تواضع و فروتنی در برخورد با دیگران
2. استقبال و بدرقه مراجعان
3. احترام و تکریم مراجعان با گشادهرویی و حسن خلق
4. رعایت دقت، سرعت و نیز پرهیز از تشریفات زائد در ارائه خدمات به مراجعان
5. راهنمایی و پاسخگویی به مراجعان و مساعدت به آنان
6. اظهار خیرخواهی و همراهی با مراجعان و سعی در حل مشکلات آنان
7. انجام مخلصانه کار و نداشتن انتظار قدردانی از مراجعان
[1] منظور از کارکنان واحدهای حوزوی، کارمندان دارای پست (اعم از تماموقت و پارهوقت) و سایر نیروهایی هستند که به صورت تماموقت و مستمر در مرکز حضور دارند.