آشنایی با حوزه های علمیه خواهران

آشنایی با حوزه های علمیه خواهران

شناسه نوشته : 23808

1396/11/01

تعداد بازدید : 587

حوزه‏ های علمیه شیعیان ، همواره کانون تعلیم و تربیت فرزانگانی بوده است که رسالت پاسداری از معارف اسلامی و انتشار آن را در طول اعصاروقرون بر عهده داشته ‏اند. دانشورزانی که با سلاح علم ، بیان وبنان ،  قلم و کلام به ابلاغ دین و احیا و اصلاح جوامع انسانی همت گماردند و واسطه فیض دریافت پیام خدا و کسب معرفت و بصیرت گردیدند.

این رسالت خطیر در ادوارگوناگون استمرار یافته  وهم اینک نیز  ، حوزه علمیه خواهران با پشتکار و استقامت مثال زدنی ،در مسیرفهم و تبلیغ و تحقّق دین و دفاع از ارزش‏های دینی و مبارزه با بدعت‏ها در کنار حوزه های علمیه برادران قرار گرفته  تا  زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج)‏ شوند.

خیرخواه این پاسبانان و ناشران دین الهی و مکتب گرانسنگ اهل بیت عصمت و طهارت  خداوند تبارک وتعالی است چراکه :

اِذا أرادَ اللّهُ بِعَبدخَیراً فَقَّهَهُ فی الدّینِ

هرگاه خدا برای بنده‏ای خیر بخواهد او را با دین خود عمیقاً آشنا می‏ گرداند.

تحصیلات دینی بانوان در ایران اسلامی، تا پیش از دهه چهل قرن سیزدهم شمسی به صورت فردی صرفا به برخی از بانوان - که غالباً ازوابستگان علمای بزرگ اسلامی بودند- اختصاص داشت و پس از سال  1341 که نهضت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه آغاز شد،حرکت ارزشمند تحصیل دینی بانوان در برخی از شهرهای کشور با عنوان مکتب مانند: مکتب توحید و مکتب علی علیهالسلام در قم ومکتب نرجس سلاماللهعلیها در مشهد مقدس و... شروع شد.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و حضور ارزشمند بانوان در عرصههای علمیو اجتماعی، اقبال بانوان متدین به تحصیلات حوزوی بصورت چشمگیری افزایش یافت. تا اینکه در سال  1363به دستور حضرت امام(ره)جامعهالزهراء سلاماللهعلیها در شهر مقدس قم تأسیس شد و مکتبهای مختلف خواهران این شهر در آن ادغام شدند و از آن زمان برنامهآموزشی و تربیتی بانوان شکل دیگری به خود گرفت و به سوی تکامل و پیشرفت گام نهاد.

در سال 1375حدود یکسال پس از سفر پر خیر وبرکت مقام معظم رهبری مدظلهالعالی به شهر مقدس قم و ارائه رهنمودهای سازنده به مسئولان حوزه در جهت ساماندهی و توسعه همهجانبه حوزههای علمیه، شورای عالی حوزه علمیه قم طی مصوبهای «مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران» را به منظور ساماندهی وحمایت و پشتیبانی از مدارس علمیه خواهران کشور تأسیس شد.

کلیپ مرکز

 
نظام آموزشی
نظام آموزشی ـ تربیتی حوزه های علمیه خواهران با حفظ اصول اساسی حوزه های علمیه تشیّع، متناسب با ویژگی های اختصاصی بانوان و نیازهای جامعه طراحی شده است. یكی از ویژگی های این نظام، طراحی آن در قالب مقاطع تحصیلی كوتاه مدت و هدفمند است كه اهداف كلان آن كه انتظار می رود در مقاطع و مراحل مختلف تحقق یابد بدین شرح است: تربیت خواهران دین شناس، صاحب نظر، متخلّق به اخلاق اسلامی، توانمند در تبلیغ، ترویج آموزه های دینی و دفاع از باورها و ارزش های مکتب حیات بخش قرآن و اهل بیت علیهم السلام تدریس، تحقیق، تألیف، مدیریت فرهنگی، پاسخگو به نیازهای علمی ـ معرفتی و اخلاقی بانوان نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران در سه مقطع تحصیلی طراحی شده است:
 

مقطع اول: سطح دو(كارشناسی)

این مقطع برای دو گروه از داوطلبان، با توجه به سطح علمی آنها، با برنامه تحصیلی مستقل، طراحی و اجرا می شود:

الف) برنامه تحصیلی ویژه داوطلبانی که با مدرک سوم راهنمایی وارد حوزه می شوند. این برنامه مشتمل بر266 واحد درسی است و حداقل در هفت سال اجرا می شود.

ب) برنامه تحصیلی ویژه داوطلبانی که با مدرک دیپلم و بالاتر وارد حوزه می شوند. این برنامه مشتمل بر 190 واحد درسی است و حداقل در پنج سال اجرا می شود. در این مقطع، امكان تحصیل به صورت حضوری (تم اموقت و پاره وقت) و نیمه حضوری وجود دارد.

به دانش آموختگان این مقطع پس از موفقیت در مراحل علمی، اخلاقی و مهارتی مدرک تحصیلی سطح دو(کارشناسی) اعطا می شود.

 

مقطع دوم: سطح سه (كارشناسی ارشد)

در این مقطع طلاب دروس حوزوی را در رشته ها و گرایش های مختلف بصورت تخصصی فرا می گیرند. در حال حاضر  12رشته در  50 واحد آموزشی در سراسر کشور اجرا می شود. به دانش آموختگان این مقطع مدرک تحصیلی سطح سه (کارشناسی ارشد) اعطا می شود.

تحصیل در این مقطع به شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری اجرا می شود.

 

مقطع سوم: سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی(دكترا)

در این مقطع خواهران طلبه وارد عرصه ارائه نظریه علمی و تولید علم می شوند.